Gardameer en verder - Reisverslag uit Verona, Italië van Jan en Karin Stroomer - WaarBenJij.nu Gardameer en verder - Reisverslag uit Verona, Italië van Jan en Karin Stroomer - WaarBenJij.nu

Gardameer en verder

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karin

18 Juni 2016 | Italië, Verona

Woensdag 15 juni
We waren dus aan het kamperen bij de boer. Prima plek in een mooie omgeving van oprijzende bergen. Ook het sanitair was weer heel netjes. Het enige puntje van kritiek dat ik zou kunnen geven was dat de toiletten waren uitgerust met een automatische lichtschakelaar, die werkte met een bewegingssensor die stond ingesteld op 1 seconde. Dit had tot gevolg dat als je het licht aan wilde houden, je verplicht was, om als een soort idioot, continu met je armen in de rondte te zwaaien.
Nu we het toch over toiletgebruik hebben. Ik pak wel eens een boom tussendoor, maar dat is niet altijd zonder gevaar. Een keer keek ik even omlaag of alles volgens plan verliep en toen zag ik een uit de kluiten gewassen mier vanaf de knie naar mijn sok lopen. Op zich weinig aan de hand, maar hij werd echter gevolgd door een klein bataljon soortgenoten, waarvan sommige ook al de weg naar boven hadden ingezet. Nou (zoals mannen weten) is halverwege afknijpen niet eenvoudig, maar ik kan hierbij bevestigen, dat het wel degelijk mogelijk is.
Vandaag heerlijk weer. Volop zon en nagenoeg geen wind. We hebben de Dolomieten nu achter ons gelaten. We konden er moeilijk afscheid van nemen, want het laatste stukje was nog even heftig. Een hele serie klimmen, soms tot 15 %, en elke keer weer dachten we dat het de laatste klim was. Dat was dus behoorlijk zweten in het zonnetje. Wel kregen we aardig wat opgestoken duimen van tegemoetkomende Italianen op hun racefietsen en mountainbikes en dat doet je dan natuurlijk wel weer goed. Zij vinden het nogal wat, die volgepakte fietsen van ons. Soms moeten we ook stukken gaan lopen hoor, want dan kom je trappend gewoon niet meer weg. Zo kwamen we ook bij een (let wel) FIETS-brug over een drukke weg. Onze hellingshoek-meter gaat tot 20%. Nou daar ging het dik overheen. Duwen dus! En ook de weg omlaag is dan bijna acrobatiek te noemen.
Op een gegeven moment zijn we van de route afgegaan en zijn we naar Lazise aan het zuid-oosten van het Gardameer gereden. Aangezien de weersvoorspellingen zeggen dat het morgen een regendag wordt hebben we besloten een paar dagen (3 nachten) een mobilhome te huren. Ook gelijk nuttig om even een was te doen, want dat komt er onderweg, met al die regen, niet zo erg van (je krijgt het niet droog). Op een gegeven moment gaan de mensen je misschien ontlopen, en dat is zeker niet de bedoeling.
Hier eindelijk een paar gastankjes kunnen kopen! Dat werd tijd, want we waren door onze voorraad heen, en tot dusver hebben we ze nog nergens kunnen kopen. Ook is Karin hier "effe lekker" naar friseur Claudio (kapper) geweest, hebben we heerlijk langs Gardameer gelopen en en heb ik op een avond, op onze eigen veranda, naar Duitsland - Polen gekeken. (Heel spannende wedstrijd 0-0). De camping is op loopafstand van Lazise, dus 's avonds kunnen we even een Italiaans ijsje in het gezellige stadje gaan halen. Kortom.... het is weer genieten geblazen.
Trouwens die beloofde regendag was hier alleen maar wat sluierbewolking. Deze dag hebben we dus maar als een cadeautje in ontvangst genomen.

Zaterdag 18 juni
Nadat we uit het dal van het Gardameer waren geklommen, kwamen we al snel aan op een kasteelcamping bij Verona. Deze camping is waarschijnlijk ontworpen door de persoon die ook de Fiat 500 bedacht heeft. Van de (originele) Fiat 500 werd altijd gezegd: Hij is zo klein, daar stap je niet, maar die trek je aan! Je zal begrijpen dat wij als lichtgewicht reizigers een klein tentje hebben. Nou, evengoed was het behoorlijk passen en meten om onze behuizing daar op te kunnen zetten zonder dat al onze haringen op belendende percelen in de grond moesten worden gejast. Ik hoop dat we geen buren krijgen (die snurken).
We kwamen vroeg aan dus daarna hadden we nog alle tijd om de stad te gaan bekijken. Verona is bekend om zijn wereldberoemde opera's in de oud Romeinse arena die hier staat en ook nog om het verhaal van Romeo en Julia. De arena vonden wij aan de buitenkant mooier dan aan de binnenkant, maar dat zal ongetwijfeld anders zijn tijdens een voorstelling als hij afgeladen is met mensen en met met mooi uitgelichte decors en acteurs. Helaas vandaag geen voorstelling.
Romeo en Julia blijkt een volledig verzonnen verhaal (a la Jantje Brinkers) te zijn. Desondanks staan er honderden mensen naar een balkon te kijken, waar zo af en toe iemand (die daar ongetwijfeld fors voor heeft moeten betalen) op verschijnt. De muren in de toegangspoort staan volgeschreven met namen, die dan weer versierd zijn met hartjes. Ook schijnt Julia (die dus nooit heeft bestaan) elk jaar honderden brieven te ontvangen en Romeo niet 1! Wie heeft er nou eigenlijk zeel keel schor staan zingen daar.
Morgen weer verder.

Groetjes Kaja

• 18 Juni 2016 - 19:03

Manon, Rob En Fenna:

Wat een verhaal weer! Pap, je had vast niet verwacht dat je zelfs in Italië 'hij zit achter me aan' zou roepen. Ik lig helemaal in een deuk om je schrijfstijl. Heerlijk beeldend.
    Liefs van ons

• 18 Juni 2016 - 19:09

Loes Ket:

Wat een avontuur , erg leuk om te lezen . Nog even volhouden , het weer wordt steeds beter.
    Leuk stadje Lazise.
    Met mij gaat het redelijk , vrjdag naar AMC geweest .stroom weer verhoogt ,ik werd helemaal duizelig , toch weer wat lager , maar er werd gezegd dat dat juist goed is medicijnen moeten naar beneden . Stroom omhoog,, maar omdat ik zo gevoelig ben gaat het heel langzaam.dus nu 0,2 omhoog en ik voelde mij daarna wel beter .nu de medicijnen om de drie uur( ik had om de twee uur) en dat ging goed . Het kan echt een jaar duren voordat we optimaal zijn ingesteld.
    Morgen naar avifauna met heel de familie en volgende week naar griekenland.
    Groetjes Loes

• 18 Juni 2016 - 19:18

Marianne:

Wat fijn om te horen dat de zon bij jullie nu goed zijn werk gaat doen! Ook vanuit Macedonië genieten we volop mee met jullie reisverhalen. Elke dag weer nieuwe belevenissen, dat is je ware reis! Veel liefs

• 18 Juni 2016 - 20:21

Peter En Ida:

Wat een geweldig verhaal over het gezwaai in het toilet en ik lach in een deuk over het wildplassen!
    Nu eindelijk lekker weer dus genieten maar!!!!
    lieve groetjes

• 18 Juni 2016 - 20:56

Yvonne En Jesper:

Hahaha die stukjes over de wc echt, wij kwamen hier niet meer bij! Lol!! Heerlijk om de positievere verhalen te lezen. Zo gaan we verder :-D

• 19 Juni 2016 - 10:16

Lisette:

Wat een heerlijk verhaal weer zeg! Fijn dat alles een stuk beter gaat! Dikke kus Lisette

• 19 Juni 2016 - 22:49

Peter En Joke:

Wat fijn om te horen dat jullie eindelijk van die welverdiende zon kunnen genieten. En wat goed van jullie om toch de beslissing te nemen om weer op de pedalen te gaan richting Rome. Petje af!
    Leuk, hoor al die verhalen. En ..... hebben jullie nog over Julia haar borst gewreven?

• 21 Juni 2016 - 08:02

Monique Groot:

Hoi Karin en Jan,
    Wat een herkenbaar verhaal over de bewegingssensor op het licht aangesloten dat hebben ze op de camping in Drenthe ook maar dan voor de wasgelegenheid, als dan het licht uitgaat terwijl je staat de douchen tja wat doe je dan..... en de sensor zit een heel eind weg.........
    Geniet ze, en wij genieten mee van jullie leuke verhalen